Hyundai har for alvor trådt ind i performance-elbilernes superliga med IONIQ 5 N – den første rene elbil fra mærkets højt respekterede N-division. Det er ikke bare en hurtig elbil. Det er en ægte køremaskine, bygget med samme filosofi som mærkets benzin-drevne N-modeller, men nu med elektrisk power, baneklar teknik og avancerede softwareløsninger, der sætter helt nye standarder for, hvad en elektrisk sportsvogn kan være.
På overfladen bærer IONIQ 5 N mange af de samme karaktertræk som den standard IONIQ 5, men man skal ikke kigge længe for at se, at dette er noget helt andet.
Fronten har en bredere, lavere profil med store luftindtag, funktionelle aerodynamiske elementer og sorte kontrastdetaljer. Den N-specifikke grill, diffuser og hækspoiler forbedrer ikke kun kølingen og downforcen – de får også bilen til at se markant mere aggressiv og baneklar ud. De unikke 21” fælge er pakket ind i højtydende Pirelli P-Zero-dæk, og bremseskiverne er de største Hyundai nogensinde har monteret på en serieproduceret bil.
Selv om IONIQ 5 har en ret boxy og futuristisk grundform, formår N-udgaven at tilføre en vis brutalitet. Pixel-LED’erne og det kantede formsprog kombineres med muskuløse skærme og sænket profil – resultatet er en elbil, der ligner noget, der hører hjemme på racerbanen, men som stadig er helt hjemme på gaden.
IONIQ 5 N leverer 609 hk (448 kW) fra to elmotorer – en på forakslen og en på bagakslen. Men takket være N Grin Boost (NGB) kan ydelsen øges midlertidigt til hele 650 hk (478 kW) i 10 sekunder. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder, hvilket placerer den i selskab med biler som Porsche Taycan GTS og Tesla Model Y Performance.
Momentet er på vilde 770 Nm, og sammen med firehjulstrækket og et intelligent moment-fordelingssystem (N Torque Distribution), er der altid masser af greb, uanset vejgreb og køresituation.
Men IONIQ 5 N handler ikke kun om rå kraft – det handler om kontrol og følelse. Hyundai har brugt utallige timer på Nürburgring for at finjustere styring, undervogn og bremser. Resultatet er en bil, der føles balanceret og levende – en rigtig “driver’s car”.
IONIQ 5 N bygger på Hyundais E-GMP-platform, men N-versionen har gennemgået omfattende modificeringer. Den er sænket, afstivet, og udstyret med et helt nyt adaptivt affjedringssystem, der tilpasser sig lynhurtigt efter kørselstype.
Styringen er mere direkte, og N e-LSD (elektronisk spærredifferentiale) sikrer maksimal trækkraft i sving. Den aktive vektorstyring justerer kraftfordelingen mellem hjulene i realtid, hvilket giver sportsvognsagtig respons og skarphed.
Bremserne er topmoderne: Store 400 mm ventilerede skiver foran, kombineret med et avanceret regenerativt bremsesystem, som kan tilpasses i intensitet. Det giver både præcis kontrol og mulighed for at køre på banen uden at miste bremseevne – et problem for mange tunge elbiler.
IONIQ 5 N er udstyret med det nyeste 84 kWh batteri, som i standardkørsel kan give op til 448 km rækkevidde (WLTP), afhængig af dækvalg og kørestil. Men bilen er tydeligvis optimeret til performance snarere end maksimal rækkevidde.
Takket være E-GMP’s 800V arkitektur, kan bilen oplades fra 10–80 % på omkring 18 minutter ved en hurtiglader med op til 350 kW effekt. Det gør det muligt at tage på lange ture – eller bare få hurtig strøm mellem banesessioner.
Indvendigt er IONIQ 5 N lige så målrettet som udvendigt. De specialdesignede N-sportssæder med udpræget sidestøtte sørger for, at du sidder fast under hård kørsel, men stadig komfortabelt nok til hverdagen. Materialerne er en blanding af Alcantara, kunstlæder og detaljer i metal-look. Der er N-logoer, røde accenter og et sportsrat med dedikerede N-knapper, som giver hurtig adgang til performance-indstillinger.
De to store 12,3”…
Hyundai har for alvor trådt ind i performance-elbilernes superliga med IONIQ 5 N – den første rene elbil fra mærkets højt respekterede N-division. Det er ikke bare en hurtig elbil. Det er en ægte køremaskine, bygget med samme filosofi som mærkets benzin-drevne N-modeller, men nu med elektrisk power, baneklar teknik og avancerede softwareløsninger, der sætter helt nye standarder for, hvad en elektrisk sportsvogn kan være.
På overfladen bærer IONIQ 5 N mange af de samme karaktertræk som den standard IONIQ 5, men man skal ikke kigge længe for at se, at dette er noget helt andet.
Fronten har en bredere, lavere profil med store luftindtag, funktionelle aerodynamiske elementer og sorte kontrastdetaljer. Den N-specifikke grill, diffuser og hækspoiler forbedrer ikke kun kølingen og downforcen – de får også bilen til at se markant mere aggressiv og baneklar ud. De unikke 21” fælge er pakket ind i højtydende Pirelli P-Zero-dæk, og bremseskiverne er de største Hyundai nogensinde har monteret på en serieproduceret bil.
Selv om IONIQ 5 har en ret boxy og futuristisk grundform, formår N-udgaven at tilføre en vis brutalitet. Pixel-LED’erne og det kantede formsprog kombineres med muskuløse skærme og sænket profil – resultatet er en elbil, der ligner noget, der hører hjemme på racerbanen, men som stadig er helt hjemme på gaden.
IONIQ 5 N leverer 609 hk (448 kW) fra to elmotorer – en på forakslen og en på bagakslen. Men takket være N Grin Boost (NGB) kan ydelsen øges midlertidigt til hele 650 hk (478 kW) i 10 sekunder. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på bare 3,4 sekunder, hvilket placerer den i selskab med biler som Porsche Taycan GTS og Tesla Model Y Performance.
Momentet er på vilde 770 Nm, og sammen med firehjulstrækket og et intelligent moment-fordelingssystem (N Torque Distribution), er der altid masser af greb, uanset vejgreb og køresituation.
Men IONIQ 5 N handler ikke kun om rå kraft – det handler om kontrol og følelse. Hyundai har brugt utallige timer på Nürburgring for at finjustere styring, undervogn og bremser. Resultatet er en bil, der føles balanceret og levende – en rigtig “driver’s car”.
IONIQ 5 N bygger på Hyundais E-GMP-platform, men N-versionen har gennemgået omfattende modificeringer. Den er sænket, afstivet, og udstyret med et helt nyt adaptivt affjedringssystem, der tilpasser sig lynhurtigt efter kørselstype.
Styringen er mere direkte, og N e-LSD (elektronisk spærredifferentiale) sikrer maksimal trækkraft i sving. Den aktive vektorstyring justerer kraftfordelingen mellem hjulene i realtid, hvilket giver sportsvognsagtig respons og skarphed.
Bremserne er topmoderne: Store 400 mm ventilerede skiver foran, kombineret med et avanceret regenerativt bremsesystem, som kan tilpasses i intensitet. Det giver både præcis kontrol og mulighed for at køre på banen uden at miste bremseevne – et problem for mange tunge elbiler.
IONIQ 5 N er udstyret med det nyeste 84 kWh batteri, som i standardkørsel kan give op til 448 km rækkevidde (WLTP), afhængig af dækvalg og kørestil. Men bilen er tydeligvis optimeret til performance snarere end maksimal rækkevidde.
Takket være E-GMP’s 800V arkitektur, kan bilen oplades fra 10–80 % på omkring 18 minutter ved en hurtiglader med op til 350 kW effekt. Det gør det muligt at tage på lange ture – eller bare få hurtig strøm mellem banesessioner.
Indvendigt er IONIQ 5 N lige så målrettet som udvendigt. De specialdesignede N-sportssæder med udpræget sidestøtte sørger for, at du sidder fast under hård kørsel, men stadig komfortabelt nok til hverdagen. Materialerne er en blanding af Alcantara, kunstlæder og detaljer i metal-look. Der er N-logoer, røde accenter og et sportsrat med dedikerede N-knapper, som giver hurtig adgang til performance-indstillinger.
De to store 12,3” skærme udgør cockpit og infotainment – men her er det softwaremæssige virkelig i fokus. Du kan justere næsten alt:
Der er også Performance Timer, G-kraft-måler, temperatur-overvågning af batteri og motorer, og mere – alt sammen pakket i en racerbilslignende grænseflade.
På trods af sit sportslige fokus, er IONIQ 5 N stadig spækket med avanceret teknologi og sikkerhedsfunktioner:
Det hele gør IONIQ 5 N til en bil, man sagtens kan leve med hver dag – og køre track day i i weekenden.
IONIQ 5 N er ikke bare en stærkere IONIQ 5. Det er en bil, der er bygget fra bunden som en performance-elbil, med fokus på køreglæde, præcision og dynamik – noget, mange elbiler stadig kæmper med. Hvor mange elektriske biler imponerer med acceleration og gadgets, formår IONIQ 5 N at engagere føreren og skabe en følelsesmæssig forbindelse, som normalt kun findes i sportsvogne med brølende forbrændingsmotorer.
Den formår at kombinere miljøvenlighed, teknologi og rå adrenalin i en velbalanceret pakke, som sætter en ny standard for, hvordan performance-elbiler kan være – både i hverdagen og på banen.
Hyundai IONIQ 5 N er intet mindre end en revolution i den elektriske bilverden. Den beviser, at elbiler ikke bare kan være praktiske, men også sjove, engagerende og intense. Med et aggressivt design, baneklar teknologi, lynhurtig acceleration og uovertruffen kontrol er det en bil, der taler til både hjertet og hjernen.
Hvis du har længtes efter en elbil, der kan få pulsen op og smilet frem – uden at gå på kompromis med hverdagens behov – så er Hyundai IONIQ 5 N den bil, du har ventet på.